
Den digitala resan till tryggad ersättning
GS a‑kassa är en arbetslöshetskassa som främst vänder sig till anställda inom skogs-, trä- och grafisk bransch. Genom sin webbplats stödjer man över 45 000 medlemmar.

Resans början
GS a-kassa får goda resultat i medlemsundersökningar och webbplatsen har premierats i tävlingar för sin användarvänlighet.
Men för att vara fortsatt relevant, behöver en webbplats hela tiden utvecklas, och ifrågasättas. Det var hög tid att utvärdera de 3 fundamentala frågorna:
- Vem är den till för?
- Varför ska man använda den?
- I vilket sammanhang ska man använda den?

Överblick och målsättning
Verksamhetsanalysen säkerställde att lösningarna och förslag som togs fram utgick från en aktuell bild av organisationen. Det gav en nyttig uppdatering för alla involverade, och övergripande projektmål för GS a-kassa kunde formuleras. I fokus för nya webbplatsen:
- öka förmågan till självservice
- fokus på tillgänglighet
- kostnadseffektivitet
- redaktionell flexiblitet

Användarna
Fördjupning och prioritering i användargrupper var ett viktigt moment i förarbetet. Utifrån användarens perspektiv: när är webbplatsen viktig för mig; vad behöver jag hjälp med; vad gör det svårt för mig?
Det framgick att den mest tillfredställande interaktionen för användaren var att snabbt och effektivt få svar på sin fråga som gick hand i hand med a-kassans egen målsättning med ”minskade handläggningstider”.

Koncept och krav
Att visualisera idéer skapar samsyn, underlättar feedback och tydliggör utmaningar i lösningsförslaget.

Lösningen
Via koncept, designarbete, arkitektur och en prioriterad funktionalitet förverkligades GS a-kassas nya webbplats med:
- Sökdriven webbplats – millisekundsnabba resultat med stöd av sökmotorn Algolia
- Taxonomistyrd – innehåll klassificeras och exponeras snabbt eller omstruktureras vid behov
- Flexibel och användarvänlig redaktörsupplevelse – med stöd av Umbraco CMS
- Sökmotoroptimerad – för hög tillgänglighet i sökmotorer
- Spårbarhet och mätning – med integritetsvänlig statistiktjänst
- Integritet – komplett cookie- och samtyckeshantering
- Tillförlitlig – loggning och drift i backuphanterade och skalbara miljöer

Den digitala resan fortsätter
Genom att utvärdera sina mål och analysera sina användare har GS a‑kassa skapat en bättre digital lösning som möter dagens behov och ger rätt effekter i verksamheten.
Med den nya lösningen på plats blir nu mätpunkter och nyckeltal väsentliga för att kontinuerligt utvärdera och utveckla lösningen, i takt med förändrade verksamhetsmål och nya användarbehov.
—Webperf: “Bäst och sämst av a-kassorna. Hur står de sig när det gäller tillgänglighet, webbstandard, personlig integritet och informationssäkerhet.”

Hur väl känner du dina användare?
Att möta dina användare med empati och ta stöd av dina medarbetares kunskap banar väg för rätt effekter och träffsäkra lösningar. Vilka användargrupper och faser är viktiga att belysa för din verksamhet? Hör av dig till oss.