Transportarbetareförbundet

Digital facklig kamp

Med över 62 000 medlemmar försvarar Transport­arbetare­förbundet medlemmarnas intressen på arbetsmarknaden och inom näringslivet.

Transportarbetareförbundet har en viktig roll i samhället genom att representera och skydda rättigheterna för personer som arbetar inom transportsektorn. För att kunna utföra detta uppdrag på ett effektivt sätt finns det flera viktiga aspekter att beakta och utmaningar att övervinna.

Transportarbetareförbundet är en demokratisk organisation där medlemmarna själva väljer sina företrädare på olika nivåer, från lokala avdelningar ute i landet till förbundsstyrelsen.

Medlemmarna i centrum

I dagens digitala samhälle är det viktigare än någonsin för fackförbund att vara relevanta och tillgängliga för sina medlemmar. Transportarbetareförbundet, en aktiv och viktig röst för sina medlemmar, står inför utmaningen att möta medlemmarnas förväntningar på en modern och digital organisation, t.ex.:

  • Få fler medlemmar: Genom att vara mer digitalt tillgängliga kan Transportarbetareförbundet nå ut till en bredare publik och visa värdet av medlemskapet.
  • Öka medlemsservicen: Digitala verktyg kan underlätta kommunikationen och göra det enklare för medlemmarna att få hjälp och stöd, oavsett om det är på lokal eller nationell nivå eller tid på dygnet.
  • Skapa verktyg för lokalt engagemang: Genom att erbjuda digitala plattformar kan medlemmarna engagera sig lokalt och delta i diskussioner och aktiviteter.
  • Samla Transport i politiken, press och media: En stark digital närvaro gör det möjligt för förbundet att effektivt kommunicera sina ståndpunkter och påverka den politiska debatten.

Krav på lösning

Utöver medlemsbehoven skulle lösningen ta höjd för följande krav:

Tillgänglighet

  • Separation av tjänster—varje tjänst ska kunna gå ner och upp utan att påverka de andra.
  • WCAG—uppfylla principer om tillgänglighet enligt Web Accessiblity Guidelines

Integritet

  • Statistiktjänst som värnar om slutanvändarens integritet
  • GDPR-efterlevnad i alla led
  • Automatiserad cookiehantering där slutanvändaren i varje ögonblick kan välja att enkelt ändra sitt samtycke.
  • BankID vid autentisering och signering

Integration

  • Integration med förbundets medlemssystem (Microsoft Dynamics-plattform)
  • Hämtning av data från externt medlemsforum
  • Integration med kraftfull sökmotor

Lösningen

För att stödja Transports verksamhet digitalt utvecklades flera digitala tjänster. Tjänsterna kommunicerar med varandra, men är infrastrukturmässigt separerade, för att uppgraderingar och planerad driftavbrott endast ska påverka en av tjänsterna i taget.

Webbplats

Förbund

Transports centrala marknads- och kommunikationskanal administreras av kommunikationsenheten. En webbplats för påverkan, politiska ställningstagande, rapporter, nyhetsflöde, medlemserbjudande och information om förbundet. Webbplatsen understödjer kampanjer i sociala kanaler, fysiska möten och tryckt material.

Multi-webbplats

Avdelningar

Marknads- och kommunikationskanal för 25 regional avdelningar, för engagemang, utbildningar och medlemsfrågor. Varje avdelning har ett eget utgivningsansvar med lokala redaktörer. Tilldelning av behörighet till avdelningar sker centralt genom en integration med Transports Microsoft Entra användarkonto.

Medlemsservice

Mina sidor

Självservice för medlemmar. Enkelt, smidigt, och alltid tillgänglig för medlemmar. Se medlemsuppgifter, ändra inkomst, yrkesstatus, boka boenden och se kursmaterial.

Medlemsrekrytering

Medlemsinträde

Genom ett digitaliserat medlemsinträde kan nya medlemmar registrera ett komplett inträde på ett tryggt och säkert sätt med minimala handläggningstider.

Medlemsintaget ökade med mer än 10 gånger.

Transportarbetareförbundet