
Från idé till verklighet
Utforska exempel på lösningar, som vi tagit fram tillsammans med våra kunder.
Webbplatser
Webbplatser har idag en central roll i samhället. Människor vänder sig till webbplatser för att bilda sig en uppfattning om ditt varumärke, förstå din verksamhet, ta del av dina erbjudanden och nyttja den service du ger dina kunder digitalt.
Webbplatsen är din främsta chans att göra ett gott intryck och fånga en besökares uppmärksamhet. En modern webbplats kan på egen hand, medvetandegöra, intressera och konvertera besökare till nya kunder och engagerade medlemmar i din verksamhet.

Den digitala resan till tryggad ersättning
GS a‑kassa är en arbetslöshetskassa som främst vänder sig till anställda inom skogs-, trä- och grafisk bransch. Genom sin webbplats stödjer man över 45 000 medlemmar.

Sveriges största kompetensutvecklare
Lexicon AB är Sveriges största kompetensutvecklare för företag och organisationer. Lexicon hade behov av en modern och flexibel digital plattform, vilket är avgörande för att stötta deras breda utbud av tjänster och affärsområden. Med detta i åtanke vände de sig till Construct IT för att skapa en skräddarsydd webbplats och ett användarvänligt backoffice-system.
Extranät & Mina sidor
Inloggade lägen, som till exempel extranät, mina sidor och kundportaler kan effektivisera din verksamhet.
- Minska administration och öka kundupplevelsen genom funktioner för självservice.
- Bygg ökat förtroende för ditt varumärke genom målgruppsspecifika upplevelser.
- Skapa lojalitet och dela förmåner till olika segment inom din målgrupp.

Självservice hos Transport
Med Mina sidor har fackförbundet Transport etablerat en tjänst för självservice och kommunikation till sina medlemmar, 24 timmar om dygnet. Tjänsten tillåter att medlemmar kan registrera ärenden, se medlemsavier, byta betalform, hämta kollektivavtal, och som förtroendevald, hämta digitala hjälpmedel.

Projektbidrag hos SBUF
Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, ombesörjer cirka 70 miljoner kronor om året för branschinriktad forskning och utveckling.
Med deras inloggade läge kan intressenter i byggbranschen ansöka om bidrag, följa beslutsgången och rapportera sina projekt helt digitalt. Stöd för BankID-signering säkerställer projektpartneras engagemang i ansökan och projektet.
Portalen underlättar för sökande part att kvalitetssäkra sin ansökan och effektiviserar beslutsprocess och kommunikation för SBUF.

Företagsutbildningar hos Lexicon
Med Lexicon 365 tillhandahåller Lexicongruppen en utbildningsportal för löpande utbildning och användarstöd, skapad för att stötta företag och organisationer i det dagliga arbetet. Lexicon 365 optimerar och maximerar kapaciteten i Microsoft365. Företagspersonal får tillgång till allt från instruktionsfilmer och praktiska övningar till kunskapstester.
Några av portalens egnskaper:
- Modern layout med intutitivt gränssnitt
- Individanpassad med t ex bokmärken och rekommendationer
- Smart sök och filtreringsverktyg
- Tillgänglig i dator, mobil och surfplatta
- Säker - inloggning via Microsoftkonto
Affärssystem och processtöd
Det finns många färdiga plattformar för affärssystem och processtöd. Med många följer dock dyra licensavgifter och många gånger tvingas verksamheten anpassa sig till systemet och inte tvärtom.
Vi bygger licensfria, skräddarsydda lösningar, för att stödja exakt dina verksamhetsprocesser och affärer på ett effektivt sätt.

Plattform för medvetna materialval
Basta erbjuder ett digitalt verktyg som hjälper aktörer i samhället att göra medvetna och hållbara produktval inom bygg- och anläggning.
Genom ett långsiktigt samarbete med Construct IT har en helt skrädarsydd digital plattform etablerats som sömlöst stödjer både Bastas externa och interna behov.
Den digitala plattformen omfattar:
- Marknadswebbplats – som presenterar och marknadsför Bastas digitala verktyg och tjänster
- En kraftfull sökmotor – med ca 200 000 artiklar med hälso- och miljödata
- Leverantörsapplikation – för registrering av artikeldata
- Loggbok – för dokumentation och loggning av byggnationer
- Administrationsgränssnitt – för ekonomistöd, administration och uppföljning
- API:er – för effektivt datautbyte inom plattformen och med externa integrationspartners

FoU-plattformen
SBUF är en privat finansiär som ger projektbidrag om ca 70 miljoner kronor per år i syfte att driva forskning och utveckling i byggsektorn och sammhället framåt.
För SBUF, med en slimmad organisation, hanteras årligen ca 250 ansökningar, pågende projekt och slutrapportering. Ett komplett digitalt ekosystem för ansökningsprocess, beviljning, projektuppföljning och resultatredovisning är helt nödvändig.
Systemet möjliggör en helt digitaliserad resa för alla involverade parter:
- Företag och projektledare – som ansöker, beviljas och redovisar resultaten av sidan projekt
- Expertutskott och styrelse – som granskar, beviljas och godkänner rapporteringen
- SBUF kansli – som kommunicerar, delegerar, rapporterar
Det digitala verksamhetssystemet är integrerat med en Ansökningsportal och en publik webbplats för automatiserad kunskapsspridning om projektresultaten.

"Digi"-plattformen
Digital plattform driver affärsutveckling, kvalitet och kommunikation hos HARALD PIHL.
Med Construct IT som digital partner kunde HARALD PIHL på ett par år etablera en helt ny digital plattform som stödjer hela organisationens affär – från ledning, ekonomi, kvalitet och administration, till försäljning, inköp och lager.
Med skräddarsydda vyer har företagets delprocesser effektiviserats och en ny stimulerande arbetsmiljö växt fram. Genom att knyta samman data från företagets delprocesser har transparens och beslutsunderlag givit nya idéer till affärsutveckling, optimering och automation.
…och en rad andra skräddarsydda lösningar…
Hur kan vi utveckla din verksamhet?