Epic fail
Dags för en dos ödmjukhet. Alla har vi haft våra dåliga dagar, våra svåra stunder på jobbet, men misstagen kan faktiskt hjälpa oss komma ner på jorden och påminna oss om hur mänskligt det är att begå ett epic fail.

Mirko blev fälld av ett ynkligt skiljetecken
Det var mitt första år som utvecklare och vd:n ville visa vår kund deras nya webbsida. Han bad mig driftsätta den senaste versionen till staging-miljön. Det ordnar jag men när de surfar till adressen, BAM! Yellow screen. Jag behöver inte förklara hur arg vd:n blev.
Det visade sig vara ett skrivfel, ett kommatecken om jag minns rätt, i konfigurationsfilen som förstörde det hela. Jag kan inte garantera att jag aldrig kommer göra samma misstag igen, men sedan dess testar jag alltid min kod precis innan jag checkar in.
David är extra noga i virtuella miljöer
Jag hade arbetat på vår klustrade hostmiljö där mail- och affärssystem låg som virtuella servrar. Det var dags för semester och innan jag checkade ut bad jag en kollega testa att allt fungerade som planerat. ”Yes, allt funkar!”—jag stänger av dator, jobbtelefon och önskar glad sommar.
Nästa morgon har jag 20 missade samtal och sms på min privata telefon. Allt är nere, ingen kommer åt mail eller system. Jag hade råkat stänga av hela klustrade hostmiljön när jag stängde av datorn. High Availability-lösningen som skall undvika detta var också avstängd. Jag välkomnades av mindre glada kollegor när jag gick in tidigt lördag morgon, för att på kort tid väcka liv i systemen.
En lärdom blev att alltid dubbelkolla vad jag stänger av när jag arbetar i virtuella miljöer.


Japp, en riktig groda hoppade ur munnen den dagen
Jag satt på att kreativt möte med en arbetsgrupp för många år sen. Hade sedan en tid tillbaka varit rätt frustrerad på en kollega som var så otroligt negativ. Allt vi sa i teamet var fel, gick inte att genomföra, hade redan gjorts, var inte tillräckligt roligt osv. Det här mötet hamnade i samma lessa loop. Till slut flippar jag, reser mig upp och slänger ur mig: ”F**K YOU”, tar mina grejer och lämnar mötet rakt av.
Inte ett av mina starkaste ögonblick i karriären, jag skämdes riktigt mycket. Jag bad om ursäkt, förklarade varför jag tappade det helt och redde ut situationen. Vårt samarbete efter den dagen blev bättre än någonsin. Jag tog med mig mycket från detta—att inte lagra på feedback till exempel.