Datadriven verksamhetsförbättring
EU:s nya ekodesignförordning (ESPR), kräver att produkter ska ha ett så kallat digitalt produktpass (DPP). Det är en digital identitet. Den ska till exempel ge dig information om hållbarhet för din mobiltelefon.
Syftet är att öka transparens och möjliggöra cirkulära flöden. EU:s förordning medför att datan måste vara strukturerad, spårbar och användbar. I det digitala produktpasset ska du till exempel få information om vad din mobiltelefon innehåller för ämnen, var den kommer ifrån, hur den påverkar miljön och hur den kan återvinnas.
BASTA är en organisation som tidigt agerat för att möta dessa krav.
BASTA och vägen mot Digitala Produktpass
BASTA är ett svenskt system för att bedöma och registrera byggprodukter utifrån deras miljö- och hälsoegenskaper. I november 2025 lanserade BASTA innehållet i version 36.1 – en omfattande uppdatering där systemet och datan modulariseras. Modulariseringen är ett strategiskt steg för att kunna möta kraven på EU:s digitala produktpass.
Vi träffar BASTAs vd, Pehr Hård, för att få insikt i förändringarna, varför man gör dem och fördelarna.
Hej Pehr
Hur ser ni på EU:s krav på digitala produktpass?
– Det kommer att bli en ny standard. Vi har förberett oss för att kunna leverera data som är spårbar, verifierbar och tillgänglig för hela värdekedjan.
Ni har redan påbörjat en anpassning till Digitala Produktpass. Vad ser du för förtjänster med "modulariseringen" som ni kallar det?
– Många leverantörer har hållbarhetsdata. Modulariseringen ger dem möjlighet att publicera information stegvis, utifrån det de faktiskt har tillgång till. Det sänker tröskeln och gör det enklare att komma igång, samtidigt som det ger incitament att komplettera med fler datamoduler över tid.
Vad bör andra tänka på när man vill öka värdet av datan i sina IT-system?
– För insamlingsskedet är det viktigt att skapa flexibilitet, då data kan behöva tillföras av olika parter i olika skeden. Men också lägga tid på att definiera sin datamodell med datatyper och rätt relationer, så den kan kan konsumeras på ett tillgängligt och attraktivt sätt i flera gränssnitt.
Utmaningen
Många företag har data, men saknar struktur och möjlighet att tillgängliggöra den för både interna och externa aktörer.
Avsaknaden av datastruktur begränsar också insikten om vilket värde och affärsnytta som datan kan ge. Detta leder till ineffektivitet och missade möjligheter till kostnadsbesparingar, automatisering och nya affärsmöjligheter.
– Maximerar du värdet av datan i dina verksamhetssystem?