Digitala produktpass

Datadriven verksamhetsförbättring

01 dec. 2025

EU:s nya ekodesignförordning (ESPR), kräver att produkter ska ha ett så kallat digitalt produktpass (DPP). Det är en digital identitet. Den ska till exempel ge dig information om hållbarhet för din mobiltelefon.

Syftet är att öka transparens och möjliggöra cirkulära flöden. EU:s förordning medför att datan måste vara strukturerad, spårbar och användbar. I det digitala produktpasset ska du till exempel få information om vad din mobiltelefon innehåller för ämnen, var den kommer ifrån, hur den påverkar miljön och hur den kan återvinnas. 

BASTA är en organisation som tidigt agerat för att möta dessa krav.

BASTA och vägen mot Digitala Produktpass

BASTA är ett svenskt system för att bedöma och registrera byggprodukter utifrån deras miljö- och hälsoegenskaper. I november 2025 lanserade BASTA innehållet i version 36.1 – en omfattande uppdatering där systemet och datan modulariseras. Modulariseringen är ett strategiskt steg för att kunna möta kraven på EU:s digitala produktpass.

Vi träffar BASTAs vd, Pehr Hård, för att få insikt i förändringarna, varför man gör dem och fördelarna.

Digitala produktpass

Digitala produktpass (DPP) är ett EU-initiativ som syftar till att samla produktinformation i ett digitalt format – tillgängligt för hela värdekedjan. Det inkluderar data om materialinnehåll, miljöpåverkan, kemikalier, återbruk och återvinning. Målet är att främja cirkulär ekonomi och göra hållbarhetsdata transparent och spårbar.

Hej Pehr

Hur ser ni på EU:s krav på digitala produktpass?

– Det kommer att bli en ny standard. Vi har förberett oss för att kunna leverera data som är spårbar, verifierbar och tillgänglig för hela värdekedjan.

Pehr Hård, vd Bastaonline AB

Ni har redan påbörjat en anpassning till Digitala Produktpass. Vad ser du för förtjänster med "modulariseringen" som ni kallar det?

– Många leverantörer har hållbarhetsdata. Modulariseringen ger dem möjlighet att publicera information stegvis, utifrån det de faktiskt har tillgång till. Det sänker tröskeln och gör det enklare att komma igång, samtidigt som det ger incitament att komplettera med fler datamoduler över tid.

Vad bör andra tänka på när man vill öka värdet av datan i sina IT-system?

– För insamlingsskedet är det viktigt att skapa flexibilitet, då data kan behöva tillföras av olika parter i olika skeden. Men också lägga tid på att definiera sin datamodell med datatyper och rätt relationer, så den kan kan konsumeras på ett tillgängligt och attraktivt sätt i flera gränssnitt.

Om BASTA

BASTA är ett icke-vinstdrivande bolag och ägs av IVL Svenska Miljöinstitutet & Byggföretagen. Verksamheten bidrar till att uppnå både nationella och internationella miljömål.

BASTA-systemet är ett vetenskapligt baserat system, med syfte att sprida hållbarhetsinformation och fasa ut särskilt farliga ämnen från bygg- och anläggningsprodukter.

Provkör BASTAs produktpass

Via BASTAs sökmotor hittar du öppen hållbarhetsdata om bygg- och anläggningsprodukter.

Sökmotorn med med dess produktdata är ett tydligt exempel på hur välstrukturerad data möjliggör att läsvänliga format och avancerad sök- och filtrering av datan för konsumenter.

Öppna API:er ger också aktörer tillförlitliga standarder för att konsumera datan i sina egna system.

Utmaningen

Många företag har data, men saknar struktur och möjlighet att tillgängliggöra den för både interna och externa aktörer.

Avsaknaden av datastruktur begränsar också insikten om vilket värde och affärsnytta som datan kan ge. Detta leder till ineffektivitet och missade möjligheter till kostnadsbesparingar, automatisering och nya affärsmöjligheter.

– Maximerar du värdet av datan i dina verksamhetssystem?

3 saker att fundera på i din verksamhet

Strukturerad och spårbar data är nyckeln

DPP bygger på att information är strukturerad, verifierbar och spårbar. Samma princip gäller för all affärsdata.

När data är välorganiserad och kompletterad med relevant metadata läggs grunden för att addera, underhålla, analysera och använda den på ett kostnadseffektivt och värdeskapande sätt.

Datadelning kräver tillit och transparens

Precis som DPP ska vara tillgängliga för olika aktörer i värdekedjan, bör all affärskritisk data hanteras med insikten att den kan behöva delas – internt eller externt.

Det kräver tydliga datamodeller, dokumentation och säkerhetsrutiner.

Data är en strategisk resurs

DPP visar att produktinformation inte bara är teknisk – den är strategisk. Det gäller även din data: den kan skapa värde, kostnadseffektivisera, differentiera erbjudanden och möjliggöra nya affärs- och verksamhetmodeller.

Att investera i datastruktur, datakvalitet och datastyrning är en konkurrensfördel.

Effektivisera din verksamhet

Construct IT arbetar dagligen med datamodellering, informationsarkitektur och lösningar för kostnadseffektiva datautbyten - mellan system, dataleverantörer och slutkonsument.

Vi hjälper dig att maximera nyttan av din data.

Välkommen att kontakta oss för ett kostnadsfritt möte