GS a‑kassa är en arbetslöshetskassa som främst vänder sig till anställda inom skogs-, trä- och grafisk bransch. Genom sin webbplats stödjer man över 45 000 medlemmar.
GS a-kassa får goda resultat i medlemsundersökningar och webbplatsen har premierats i tävlingar för sin användarvänlighet. Men för att vara fortsatt relevant, behöver en webbplats hela tiden utvecklas – och ifrågasättas.
"I förstudien jobbade vi tillsammans efter en metod som kändes både trygg och proffsig, och jag tycker att Construct IT verkligen lyssnade in och fångade upp vilka behov vi har i vår verksamhet."
— Susanna Renberg, GS a-kassa
Det var hög tid att utvärdera de 3 fundamentala frågorna:
Verksamhetsanalysen säkerställde att lösningarna och förslag som togs fram utgick från en aktuell bild av organisationen. Det gav en nyttig uppdatering för alla involverade, och övergripande projektmål för GS a-kassa kunde formuleras. I fokus för nya webbplatsen:
Fördjupning och prioritering i användargrupper var ett viktigt moment i förarbetet.
Utifrån användarens perspektiv: när är webbplatsen viktig för mig; vad behöver jag hjälp med; vad gör det svårt för mig?
Det framgick att den mest tillfredställande interaktionen för användaren var att snabbt och effektivt få svar på sin fråga och gynna a-kassans verksamhetsmål: ”minskade handläggningstider”.
Att visualisera idéer skapar samsyn, underlättar feedback och tydliggör utmaningar i lösningen. Centralt för GS a‑kassas lösning och kravbild innefattade möjligheter för användarna att fritt hitta information på sina villkor.
För användaren var det viktigt att hitta information på sina villkor. Vilket resulterade i följande krav:
Vid sidan av att snabbt finna svar och vägledning i sin livssituation, var det också viktigt att
För GS a‑kassa var det viktigt att:
Via koncept, designarbete, arkitektur och en prioriterad funktionalitet förverkligades lösningen:
Genom att utvärdera sina mål och analysera sina användare har GS a‑kassa skapat en bättre digital lösning som möter dagens behov och ger rätt effekter i verksamheten.
"Vi är jättenöjda med vår nya webbplats och tycker den stöttar vår verksamhet på ett bra sätt."
— Susanna Renberg, GS a‑kassa
Med den nya lösningen på plats blir nu mätpunkter och nyckeltal väsentliga för att kontinuerligt utvärdera och utveckla lösningen, i takt med förändrade verksamhetsmål och nya användarbehov.
Att möta dina användare med empati och ta stöd av dina medarbetares kunskap banar väg för rätt effekter och träffsäkra lösningar. Vilka användargrupper och faser är viktiga att belysa för din verksamhet? Hör av dig till oss.